Hoe bepaal je het budget van een nieuwe kantoorinrichting?
Wil je binnenkort je kantoorruimte verbouwen? Of misschien verhuis je naar een groter pand of open je een tweede vestiging? Wat de toekomstplannen ook zijn, bij een gloednieuwe kantoorinrichting spelen de kosten een belangrijke rol.
Je nieuwe kantoorruimte wordt je visitekaartje. Het is een werkplek die inspireert, mensen aantrekt en waar bezoekers in één oogopslag het DNA van je bedrijf of onderneming voelen. Bij het bepalen van het budget van die nieuwe kantoorinrichting denk je misschien vooral in de richting van duurzaam design, kwaliteitsvolle meubels of opvallend schilderwerk, maar toch komen er vooral ook kosten bij kijken waar je misschien geen rekening mee houdt, of die minder in het oog springen.
Uitstraling en comfort
Een moderne kantoorruimte straalt hospitality uit en beleving, maar is ook functioneel. Het comfort van je werknemers zorgt ervoor dat ze beter presteren en dat de interieurbeleving dus een heel rendabele investering wordt. Akoestische wanden bijvoorbeeld schermen vergaderruimtes af. Ook ventilatie en een gezond binnenklimaat zijn heel belangrijk in een kantoorruimte, net als audiovisuele apparatuur en een goed uitgedacht lichtplan. Ook het kabelmanagement is een essentieel onderdeel van elk interieurconcept. Een verhoogde computervloer of een technisch plafond werken vervelende kabels weg en verhogen de focus. Investeer je in een unieke interieurervaring, dan investeer je dus in veel meer dan nieuw meubilair.
Realistische richtprijs
De gemiddelde prijs om een kantoor in te richten, hangt af van de oppervlakte. Voor de interieurinrichting van een kantoorruimte rekenen we per vierkante meter gemiddeld tussen 1000 euro en 1200 euro. Dat is een heel realistische richtprijs voor het ontwerp en de realisatie van de totaalinrichting, van het strippen van de ruimtes naar een volledige afwerking.
Uiteraard hangt de kostprijs ook af van welk soort project je voor ogen hebt. En hoever je wil gaan om je werknemers de meest aantrekkelijke faciliteiten aan te bieden. Een afgesloten fietsenstalling, douches of automatisch pakketbeheer zijn trends die een werkomgeving futureproof maken, maar uiteraard ook een meerprijs betekenen. Een hergebruik van materialen of upcycling maakt je kantoor dan weer duurzamer en kan de kosten drukken.
Een helder zicht op de cijfers
Een goed zicht op de cijfers is essentieel. Daarom starten wij elk project met een heel realistische kostenindicatie en communiceren wij helder ‘wat het allemaal zal kosten’. Elke samenwerking start dan ook met een goed gesprek. Hoeveel werknemers zijn er binnen de organisatie? Hoe organiseren jullie interne vergaderingen en meetings met klanten? Welke faciliteiten zijn er nodig en wat wil je als onderneming uitstralen? Pas als we elkaar goed begrijpen en helemaal op dezelfde golflengte zitten, gaan wij echt aan de slag.
Samen leggen we het budget vast en maken we een plan op, zodat we jou op een vlotte manier door het hele traject loodsen, van ontwerp tot realisatie.