Hotel Chamade
Vlak bij station Gent Sint-Pieters baat Jeffrey Van Vooren samen met zijn broer Steven stadshotel Chamade uit. De broers zijn jonge ondernemers die stevig op de gas durven duwen en dus schakelen ze Inside in voor een totaalrenovatie van het driesterrenhotel.
De hoteleigenaars zijn net in gesprek met enkele andere partners, wanneer ze via een commerciële mailing in contact komen met Carlo en Ian van Inside. “We hebben samen rond de tafel gezeten en dat voelde meteen heel goed”, vertelt Jeffrey Van Vooren. “Ik ben een hotelier, geen interieurvormgever, maar al tijdens het eerste gesprek voelde je dat Inside veel ervaring heeft als het over ontwerp gaat, maar ook over planning of financiële structuur. Ze namen de tijd en moeite om hun werkwijze uit te leggen en lichtten ook het financiële luik toe. Dat schept vertrouwen, en dat hadden we nodig.”
“Ik ben een hotelier, geen interieurvormgever, maar al tijdens het eerste gesprek voelde je dat Inside veel ervaring heeft.”
Na een tweetal maanden stelt Inside een eerste reeks 3D-beelden voor en komen beide partijen vrij snel tot een akkoord. “Voor ons was het heel belangrijk dat het hotel tijdens de werken kon openblijven. De totaalrenovatie was een project van lange adem, en sluiten zou voor ons een omzetverlies van minstens 700k euro betekenen. Zeker de eerste fase van de verbouwing was daarom heel complex. Denk maar aan alle nieuwe technieken die moesten blijven werken naast de oudere. Toch viel er ook een enorme last van mijn schouders toen we eenmaal echt gestart waren met de afbraakwerken. Misschien ook omdat we al meteen het gevoel hadden dat het traject met Inside vrij zorgeloos zou verlopen.”
“Sluiten zou voor ons een omzetverlies van minstens 700k betekenen. Dus we bleven open tijdens de renovatie.”
Door de ontbijtzaal naar beneden te halen, kon het hotel uitbreiden van 45 naar 51 kamers. “En dat zullen we uiteraard voelen in de omzet”, zegt Jeffrey. “Maar vooral de return on investment was voor ons de sleutel om toch aan die enorme totaalrenovatie te beginnen. Met de nieuwe look en feel en het verhoogde comfort vinden we bijvoorbeeld makkelijker personeel en zijn ook de hotelgasten meer tevreden. Dat zorgt voor een betere beoordeling online en een hogere rating en ranking. Dat zorgt dan weer voor een betere bezetting en een hogere dagprijs. Het is één lange schakel. De werken zitten nu in de voorlaatste fase, dus momenteel voelen we het nog niet, maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat het de investering waard was. Net zoals ik er ook vrij zeker van ben dat de slotfactuur van Inside zal zijn wat we ervan verwachten. Ook dat is niet onbelangrijk.”
“Was het een vlekkeloos traject? Neen, maar dat is ook onmogelijk met een bouwproject van die omvang. Belangrijk is dat er financieel gewerkt werd naar de meetstaten en er geen grote verrassingen zijn opgedoken, dat de deadlines werden gerespecteerd en dat het team voor ons de moeilijke knopen van de planning heeft ontward. Ook de sfeer, de kwaliteit en de samenhang binnen het interieur tillen Chamade naar een hoger niveau. Ik zou Inside dus van harte aanraden.”