Hoe bepaal je het concept van een horecainrichting?

Elke interieurinrichting begint met een sterk concept. Het is het begin van die unieke interieurervaring waar we naar op zoek zijn. Werk je het concept goed uit, dan kun je een heel specifieke doelgroep aanspreken, maak je een goede indruk en onderscheid je je pas echt van de concurrentie.

Meer dan ooit zijn mensen op zoek naar een mooie en inspirerende plek waar ze hun jas (en zorgen) kunnen achterlaten om zich helemaal onder te dompelen in een unieke beleving. Een sfeervolle ruimte waar ze zich welkom voelen en lang willen blijven. Minstens zo belangrijk als wat gasten op het bord krijgen, is de totaalbeleving in een horecazaak. En die is onlosmakelijk verbonden met het interieur.

Het uitwerken van een concreet idee

Of je nu een bistro, koffiebar of fine dining-restaurant wil openen, het juiste interieur maakt het verschil. Elke zaak vraagt een andere aanpak. Denk dus goed na over je concept voor je de horecainrichting op de planning zet.

Het marktonderzoek is een belangrijke stap in de uitwerking van je concept. Zal er wel genoeg interesse zijn voor jouw zaak?

Als horecaondernemer moet je goed weten hoe de markt in elkaar zit. Breng alles dus in kaart. Hoe zijn de cijfers of prognoses in jouw branche? Wat zijn de sterktes, zwaktes of uitdagingen? En wie zijn je belangrijkste concurrenten? Door een uitgebreid marktonderzoek weet je al van bij de start waar jij je op moet focussen.

De aantrekkingskracht van je concept

De juiste look-and-feel geeft de klant meteen een warm welkom en een goed gevoel. De kleuren, materialen of texturen, het interieur bepaalt voor een heel groot stuk de sfeer die in je zaak hangt en ook de aantrekkingskracht van je concept. De eerste indruk is alles en een memorabele interieurervaring blijft je publiek boeien. Een moodboard helpt om een eerste richting te geven aan het interieurconcept.

Een interieurervaring als coherent geheel

Niet alleen je interieur is belangrijk, ook locatie, food, personeel en branding spelen een rol om van je concept een succesverhaal te maken. Door een heel duidelijk concept te creëren, kun je een specifieke doelgroep aanspreken en trouwe klanten opbouwen.

Van de positie van de bar en keuken tot de indeling van je zaak, het concept is allesbepalend. Werk je je idee goed uit, dan zorgen wij ervoor dat elke beslissing rond de inrichting van je zaak in het totaalconcept past.

Benieuwd hoe je jouw verhaal en interieurinrichting vorm kunnen geven?

We bundelden al onze expertise in deze gratis gids. Werk een sterk concept uit in een interieurervaring die de juiste beleving uitstraalt naar je klanten toe.

Download gratis