blog

Een nieuw restaurant starten in vijf stappen: een overzicht

Is het zaadje eenmaal geplant, dan wil je graag dat het idee in je hoofd zo snel mogelijk uitgroeit tot een succesvolle horecazaak. Met deze vijf topingrediënten behoud je de focus en werk je stap voor stap aan een succesvolle start van je eigen restaurant. Ready for the ride?

Een fris idee en sterk concept

Niet alleen klanten stellen steeds hogere eisen, ook de concurrentie neemt toe. Kijk voor je van start gaat kritisch naar jezelf, maar ook naar het concept dat je wil ontwikkelen. Is het vernieuwend genoeg? Hoe kan je je onderscheiden van de rest? Neem ook je eigen rol onder de loep. Waar wil je naartoe? Waar zie je jezelf in het concept en waar heb je zeker hulp nodig van een partner of externe partij? De vormgeving van je concept is allesbepalend voor het slagen ervan.

Een onderbouwd ondernemingsplan

Het runnen van een horecazaak blijft vooral ook een business. Heb je een goed uitgedacht concept, dan is de volgende stap een sterk ondernemingsplan. In deze fase ga je cijfers analyseren en financiële middelen verzamelen. En ook hier kan Inside al een meerwaarde zijn in het traject. Al van bij de eerste gesprekken maken onze professionals een raming van wat de inrichting van je horecaconcept zou kosten en wat daar tegenover staat. Deze budgetbepaling kan helpen om de bank te overtuigen, zodat jij sneller van start kan gaan met je droomproject.

Een onvergetelijke totaalbeleving

Van de inkom tot het design van de bar of de tafeldekking, je maakt pas echt het verschil met een memorabele (interieur)ervaring. Niet overtuigd? Vraag dan eens aan gasten na een restaurantbezoek wat hen zal bijblijven. Het eten uiteraard, maar ook het luxueus fluweel van de zitbank, de perfecte cocktail aan de bar, de zelfgebakken creatie bij de koffie of de relaxte sfeer op het terras. Mensen maken het graag gezellig thuis, maar komen nog liever de deur uit als ze weten dat het een avond wordt met een gouden randje.

Een uitgedachte en dus rendabele flow

Je wil dat je concept een fantastisch mooi geheel vormt, maar het moet ook praktisch zijn om je zaak rendabel te maken. Een efficiënt grondplan en een goed uitgedachte flow zijn belangrijke basis ingrediënten van het succesrecept van je zaak. Geraken je gasten makkelijk en vlot aan tafel? Of moeten ze de hele zaak door, om dan nog moeilijk de toiletten te vinden? Ook voor je personeel is het belangrijk een efficiënte doorloop te creëren van eetruimte naar bar, bar naar keuken en terug. En hoe kan je zaak worden gerund met zo weinig mogelijk personeel? Een goede flow creëert een ontspannen sfeer en laat een sterke indruk na. Het geeft de reputatie van je zaak een boost en dat voel je aan de cijfers.

De kracht van marketing

Een horecazaak die eruit springt, daar wordt over gesproken. Ook online. SEO, Google-reviews, likes op Instagram, het maakt allemaal deel uit van de totaalbeleving. Van het uithangbord aan de gevel tot de foto’s op de website, zorg ook daar voor een wauw-effect, dat volledig in de lijn ligt met de interieurervaring. Een solide marketingstrategie zet je gloednieuwe restaurant op de kaart.

Een restaurant starten is een rollercoaster, één groot avontuur. En we weten dat er nog zoveel meer bij komt kijken dan deze vijf topingrediënten. Van concept tot realisatie, van vergunningen tot de verse producten op het bord, alles moet kloppen. Wij loodsen je als ondernemer heel graag op een vlotte manier door het hele traject. Of het nu gaat over het esthetische of het functionele, Inside levert op het einde van de rit een rendabele zaak af waar jij als ondernemer trots op bent en waar de klant heel graag komt.

Horecaplannen, maar nog zoekende hoe je jouw concept vorm kan geven?

Wij geven graag een duwtje in de rug.

Contacteer ons